日本通運(株)『日通二十年』(1957)

会社名 日本通運(株)
Nippon Tsuun Kabushiki Kaisha
書誌事項 [ 12430 / A663 ]日通二十年
[東京] : 日本通運 : 1957
184p(図版70p共) ; 22×22cm
Nittsu niju-nen
印刷: 凸版印刷 ; 折り込図2枚 (東京両国通運会社川蒸気往復盛栄真景之図、東京名所之内新橋ステンション蒸気車鉄道図) ; 横組み
各種ID 『会社史総合目録 増補・改訂版』一連アイテム番号:4423 / 『主要企業の系譜図』図番号:22-20;25-10 / 『企業名変遷要覧』企業番号:2937
所蔵リンク
会社沿革と社史メモ
Company and Shashi Overview
明治政府が飛脚問屋の仕事であった郵便事業を国営化するかわりに、荷物の運送業を飛脚問屋にまかせるという裁断をし、1872年(明5)定飛脚問屋により陸運元会社が設立される。1875年(明8)内国通運会社と改称、全国の宿駅に取次所を整備する。鉄道が普及すると短距離輸送業者が乱立するが、1928年(昭3)大合同により国際通運が発足。1937年(昭12)政府は小運送業法案、日本通運株式会社法案を可決し、免許制度の実施と半官半民の統轄会社の設立を断行、国際通運は解散し国策会社として日本通運がスタートする。1950年(昭25)日本通運株式会社法が廃止され、民間企業となる。20年史は日通以前、日通二十年、現況とその展望、近代化への道、回顧から構成され、多くの写真や錦絵入り。
Previously the responsibility of the Jobikyaku don’ya (wholesale express messengers), postal services were nationalized by the Meiji government. In exchange, it was decided that the Jobikyaku don’ya would be entrusted with the transportation of parcels. Riku-un Moto Kaisha (Land Transport Company) was established in 1872 by the Jobikyaku don’ya. Renamed Naikoku Tsu-un Kaisha in 1875, the company established agencies in relay stations across the country. With the spread of the railway came a flood of short-distance carriers, but these were amalgamated in 1928 and Kokusai Tsu-un Kabushiki Kaisha was established. In 1937 the government passed the small transportation industry bill and the Nippon Express Co., Ltd. bill, implemented a licensing system and semi-governmental company control, and dissolved Kokusai Tsu-un to form the nationalized Nippon Express Co., Ltd. In 1950 the Nippon Express Co., Ltd. law was abolished and the company was privatized. The 20-year history includes sections on pre-Nippon Express history, the two decades of Nippon Express, current conditions and prospects, the path to modernization, and reminiscences. There are also many photos and woodblock prints included.
日経業種 陸運
会社名・団体名変遷図
渋沢栄一伝記資料事業名
センター・ブログ
PermaLink https://shashi.shibusawa.or.jp/details_basic.php?sid=12430
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